
Om denna text är intressant så ordnas en bibelstudie-serie om evangliet om Guds rike under vårvinter/vår 2024.
Var: Betania kyrka, Festvåningen i Jakobstad på kyrkogatan 2.
När: Varannan fredag 18:00. Nästa gång 2.2.24
Guds Rike är Himmelriket
De som har läst det som kallas ”evangelierna” i Bibeln har kanske lagt märke till att Matteus ofta talar om himmelriket, medan Lukas och Markus nämner Guds rike. Det finns en teologisk åsikt som menar att dessa är två olika riken. Scofield är en förespråkare för denna uppfattning, vilket är beklagligt eftersom många inom västerländsk kristendom har påverkats av detta tänkande.
Vi kan emellertid enkelt påvisa att Guds rike och himmelriket faktiskt är samma rike, men benämnda på olika sätt. Guds rike betonar vems rike det är, och himmelriket dess ursprung.
- Lärjungarna fick förstå mysterierna med riket (Matteus 13:11; Markus 4:11 och Lukas 8:10)
- Jesus förklarade riket i liknelsen om såningsmannen (Matteus 13:24; Markus 4:26)
- Jesus förklarade riket i liknelsen om senapskornet (Matteus 13:31; Markus 4:30 och Lukas 13:18)
- Riket tillhör barnen (Matteus 19:14; Markus 10:15 och Lukas 18:17)
- Svårt för rika att komma in i riket (Matteus 19:23; Markus 10:25 och Lukas 18:24)”
Därför är både Guds rike och himmelriket termer som används parallellt i Bibeln.
Guds rike är inte himlen
Många tror att himmelriket är detsamma som himlen, och att vi kommer till himmelriket/himlen när vi dör. Men himlen och himmelriket är inte samma sak. Himlen är platsen där Gud och hans änglar bor, i motsats till jorden där människor bor. Det kan tyckas uppenbart, men det är värt att poängtera att himlen inte är en fysisk plats i universum. Den är snarare som en annan dimension jämfört med den fysiska världen. Himlen är den osynliga världen. Guds rike avser där Gud regerar, alltså i himlen, men Guds rike ska också sprida sig över hela jorden (Dan 2:25, 44, 45). Vi kan också säga att himmelriket finns i himlen och Jesus har lärt oss att be: ”tillkomme ditt rike, ske din vilja såsom i himlen så och på jorden”. Vi ber alltså att det rike som nu råder i himlen också ska manifestera sig fullt ut på jorden, så att Guds vilja sker både där och här.
Guds rike är för denna värld
Ni kommer säkert ihåg att Jesus sa åt Pilatus ”Mitt rike är inte av denna värld”(Joh 18:36). Det han säger är att hans rike inte har sitt ursprung i denna värld, det är ett himmelskt rike. Gud rike träder in i skapelsen genom Messias vilket betyder den smorde.
Kungar, profeter och präster skulle smörjas och Jesus är smord till kunglig överstepräst och profet(5 mos 18:15)
bibeln
När Jesus träder in i världen så gör Guds rike detsamma. Men Guds rike är definitivtfördenna värld! Vissa hävdar att Guds rike endast är en verklighet inom en person. Detta baseras främst på felaktiga översättningar av Luk 17:21.
20 Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem: ”Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. 21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er.”
Luk 17:21
Vissa översättningar säger ”Guds rike är inom er”. Men kontexten och hans publik visar att det inte enbart handlar om en intern verklighet i människan. Fariseerna, som hörde honom, hade inte riket inom sig, men Jesus, som är själva riket, stod mitt ibland dem. Fariseerna (och många andra) förväntade sig ett rike som ett jordiskt rike med palats, arme och världslig makt. Men Jesus förklarade att det inte är så; det himmelska riket förkroppsligas av honom, men också av varje person som tillhör honom.
Summering och kort tankepaus
Vad har vi tagit upp?
- Guds rike och himmelriket är samma sak
- Det handlar om olika benämning på samma rike
- Guds rike är inte himlen
- Guds rike är inte enbart en intern realitet i en människa
- Guds rike är inte ett jordiskt rike, utan ett himmelskt rike på väg till jorden
- Guds rike förkroppsligas i Jesus och Jesu efterföljare
Evangeliets namn
Evangelium är en transkribering från grekiskans εὐαγγέλιον (euaggelion), vilket betyder ’goda nyheter’. Många talar idag om evangeliet, det vill säga de goda nyheterna som presenteras i nya förbundets skrifter. En vanlig uppfattning är att de goda nyheterna kan sammanfattas enligt följande:
- Jesus har dött och försonat våra synder
- Eftersom han har gjort det behöver de som inte tror fara till helvetet
- Istället får de fara upp till himlen när de dör
Dessa tankar återfinns dock inte på det sättet i Bibeln. Missförstå mig inte, Jesus har försonat våra synder och det är goda nyheter. Det finns en evig dom och de som tror på Jesus undgår denna dom. När det gäller himlen vittnar Uppenbarelsebokens 21:e kapitel om att Gud till slut kommer ner till människorna. Himlen ska alltså komma ner till oss, och Gud ska bo bland människorna. Men många är inte medvetna om att evangeliet är mer än bara dessa punkter.
De tre punkterna ovan är således lite felriktade och saknar en del av budskapet som faktiskt är goda nyheter.
Visste du att evangeliet har ett namn? faktum är att det benämns på flera olika sätt, men främst heter det ”evangeliet om Guds rike”. En fråga till dig som orkat läsa ända hit. Om evangeliet bara handlar om Jesus död, uppståndelse och förlåtelse av synder, hur kunde då Jesus predika evangeliet om Guds rike före han dött? Eller de 12 eller 72 han sände ut för att predika evangeliet om Guds rike?
| Luk 4:43 | Men han sade till dem: ”Jag måste förkunna evangeliet om Guds rike för de andra städerna också. Det är därför jag är utsänd.” |
| Luk 8:1 | Därefter vandrade Jesus genom städer och byar och förkunnade evangeliet om Guds rike. De tolv var med honom, |
| Luk 16:16 | Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in. |
Vilket evanglie var det Jesus predikade om det enda det handlar om är syndernas förlåtelse och sen en väntan på att få slippa till himlen? Svaret är att han predikade det enda evangeliet som finns i bibeln. Nämligen de goda nyheterna om Guds rike. Detta budskap kom sedan att innefatta och ha som sin kärna Jesu död och uppståndelse.
Lagen och profeterna men efter Johannes Guds rike
Tiden fram till Johannes var lagen och profeternas era. Efter det började förkunnandet av evangeliet om Guds rike. I hela Nya Testamentet finns inte en enda vers som inte handlar om detta evangelium. När det talas om ”ordet” i skriften, syftar det på detta budskap.
| Apg 4:4 | Men många av dem som hade hört ordet kom till tro, och antalet män var nu omkring fem tusen. |
| Apg 6:4 | Själva ska vi ägna oss åt bönen och åt ordets tjänst.” |
| Apg 10:44 | Medan Petrus ännu talade föll den helige Ande över alla som hörde ordet. |
| Apg 11:19 | De som hade skingrats genom förföljelsen som började med Stefanus kom ända till Fenicien, Cypern och Antiokia, och de förkunnade ordet endast för judar. |
För att undvika att ständigt upprepa den långa frasen ”evangeliet om riket”, använder Lukas termen ”ordet” för att hänvisa till detta budskap. Det gäller även när det talas om ”Guds ord” eller bara ”budskapet”.
Vi kan alltså se i NT att:
- Johannes förkunnade Guds rike(Mark 1:15)
- Jesus förkunnade Guds rike (Luk 4:43/ tabell 1)
- Apostlarna förkunnade Guds rike (Luk 9:2/ tabell 2)
- Filippus förkunnade Guds rike (Luk 8:1)
- Paulus förkunnade Guds rike (28:31)
Alla Paulus brev handlar om Guds rike och hur vi ska leva i det som dess medborgare. Guds rike har invaderat jorden och nu uppmanas alla omvända sig till härlighetens konung för att få komma in i Guds rike.